Translate

Total Pageviews

Tuesday, June 28, 2011

BELANJA RM49 JUTA UNTUK APA??

Ini laporan yang sungguh buat aku terkebil-kebil selama beberapa jam RUJUK DISINI (sampai sekarang sebenarnya).

Aku masih tidak faham apa yang perlu diperkatakan lagi dalam soal perbelanjaan ini.

Pertama, apa yang membuatkan kos sewa rumah tersebut mencecah sehingga RM32,972,115.55 setahun? Jika kita pecah-pecahan nilainya, purata sewa bulanan bagi kedua-dua kediaman ini adalah RM 2,747,679. Maknanya, setiap satu rumah disewa pada kos lebih RM1 juta sebulan. Dengan kadar sewa yang sebegitu tinggi, saya anggap ianya meliputi kos2 lain.

Sewajarnya kos-kos lain, seperti baik pulih RM3,581,744.78, bil elektrik RM10,267,868.15 dan bil air RM1,967,386.55 untuk satu tahun sudah tidak diperlukan. Mudah bukan?

Baik, kalaupun baik pulih perlu dilakukan, apa gila 'penyewa' yang menanggung perbelanjaan tersebut. Aku sudah menyewa 3 buah kediaman dalam tempoh 7 tahun ini. Tiada satu pun tuan rumah yang meminta aku menanggung kos ubah suai. Kalau sekadar cat, tukar hiasan dalaman, mana mungkin kosnya sehingga lebih 3 juta ringgit!

Beralih ke kos bil air dan elektik. Ini aku memang WOW awal-awal. Sepanjang hayat aku menggunakan kedua-dua perkhidmatan ini sekalipun, aku percaya kos tersebut tidak mungkin aku mampu capai, walau suku. Apatah lagi, tiada kegunaan maksimum mana pun air dan eletrik memandangkan kedua-dua PM dan TPM (setahu aku) tinggal di kediaman peribadi masing-masing.

Dan umum juga tahu bangunan kediaman rasmi ini seringkali digunakan untuk tujuan rasmi dan bukan untuk kegunaan harian. Jadi, sangatlah menggugat imanku untuk mengetahui wang yang sebegini besar digunakan bagi menyara dua buah keluarga yang tidak sebesar mana.

Maaf. Walau seribu kebaikan dilakukan pun, andai perkara ini dijadikan ukuran sebagai pengganti, aku sangat pasti, aku akan membuat pertimbangan berdasarkan kepada kekhilafan ini.

Ianya agak jelas, dan nyata untuk dimaafkan begitu sahaja, melainkan ada 'keajaiban' diluar jangkaan berlaku.

Full Stop.

No comments: