Translate

Total Pageviews

Thursday, June 30, 2011

BALIK ESTET!

Itu antara isu yang hangat diperkatakan apabila Presiden MIC, Datuk G.Palanivel membuat kenyataan meminta pertimbangan golongan kurang berkemampuan atau miskin bandar dikalangan masyarakat India.

Apa yang diminta adalah, jika tidak mampu untuk meneruskan hidup di bandar, balik ke estet.Itu kenyataan awal yang telah disuarakan oleh beliau, seperti yang dilaporkan media-contohnya, SINI.

Bagaimanapun pelbagai kritikan pedas ditimbulkan oleh pelbagai pihak (masyarakat India) khususnya, atas cadangan tersebut. Ia termasuk laporan akhbar oleh Malay Mail, SINI. Tidak dapat dinafikan, kritikan turut disuarakan kalangan rakan sekerja, dan saudara mara.

Dan entah bagaimana, laporan ini pula dipukul canang disemua media termasuk media baru, SINI.

Tidak mahu hipokrit, saya sebenarnya secara dasar bersetuju dengan cadangan itu. APA bodohkah saya sehinggakan setuju dengan cadangan yang dibantah oleh segenap lapisan masyarakat???

Mungkin Ya, mungkin juga tidak. Kita bebas berfikir, dan membuat keputusan dalam hal ini.
Lagipun, saya dah tulis kan, yang saya bersetuju dengan cadangan ini secara dasarnya.

Begini, saya amat tertarik dengan maklumat yang diberikan yakni, kepada sesiapa yang tidak mampu untuk menyara kehidupan, dibandar-bandar besar, maka kembalilah ke estet untuk merasai kehidupan yang lebih selesa.

Apalagi dengan danya segala kemudahan asas disediakan disesebuah estet, milik GLC.

Tapi saya di 'brain wash'. Kata seorang- ianya seperti memusingkan semula sejarah, mengembalikan masyarakat india ke estet.

Tetapi, entah kenapa, pemikiran dan rasionalisasi otak saya ini masih kukuh memperthankan pandangan Datuk G.Palanivel itu.

Bukan kerana saya penyokong beliau, jauh sekali bagi seorang yang sebolehnya mahu menjadi non-partisan ini.

namun, saya melihat cadangan ini diambil terlalu negatif, tanpa memikir secara terbuka. Kebanyakkan pandangan dilontarkan seolah-olah estet adalah tempat yang tidak seharusnya disuruh masyrakat india kembali.

Estet umpama lubuk kemiskinan yang akan mengekalkan kedudukan masyarakat india sebagai golongan terpinggir.

Mungkin hakikatnya benar, dan itu juga yang menjadi bantahan banyak pihak.

Namun, bagi saya sendiri, estet harus berubah wajah.

Ianya perlu dihakmilikkan kepada masyarakat India, sama seperti banyak tempat yang kini dihakmilikkan oleh kaum-kaum lain di negara ini. Mana mungkin kita boleh menghakmilikkkan sesuatu tempat jika kepadatan penduduknya tidaklah setinggi mana.

Estet harus diubah menjadi satu penempatan masyarakat India yang serba moden, dengan kemudahan yang pelbagai, sama seperti apa yang disediakan kepada kalangan masyarakat FELDA.

Suara sesuatu kaum akan lebih kuat bila bersatu. Dan kesatuan ini boleh digambarkan melalui undi. Undi majoriti sesuatu kaum adalah lebih bernilai jika dibandingkan dengan taburan yang tidak tersusun, terutamanya dibandar-bandar yang akhirnya menjadikan masyarakat india yang sedia minoriti, menjadi lebih minoriti.

No comments: