Translate

Total Pageviews

Tuesday, June 9, 2009

BANYAK YANG HENDAK DIPERKATA

Itulah sebenarnya yang sedang bermain di fikiran aku sekarang.

Dari cerita peribadi, rakan-rakan, jiran tetangga sehinggalah ke kerja dan segalanya ingin aku coretkan disini.

Namun keterbatasan masa dan ruang seringkali menyekat keinginan aku untuk mencoret sesuatu di laman sesawanlu ini.

Baik, aku ada banyak perkara yang hendak diceritakan namun ketika ini, ketika jari jemari sedang ligat menari di papan kekunci, seligat itu jugalah orak dan fikiranku menyusun apa yang perlu aku utamakan.

Baik, apa kata aku mulakan dengan yang baik-baik dahulu sebelum aku memikir untuk mencoret sesuatu yang bukan buruk, tapi yang menggangu dan menyekat tekakku.. hehe.

Pertama dan sekalian kalinya, aku ingin mengucapkan tahniah buat rakanku, Kid yang kini sudah pun sha bergelar seorang suami. Suami kepada Nisa. Tidak aku sangka begitu cepat jodohnya, namun aku tumpang gembira dengan jodoh yang diterimanya itu.

Aku seperti biasa pastinya akan menyibuk di mana-mana kenduri. Namun, kesibukan yang melampau dengan bermacam aktiviti, dan tuntutan keraja menyekat aku dari mengetahui perkembangan terkini tentang bila dan dimana Kid akan berkahwin.

Tetapi, pada rabu yang lalu, aku mendapat panggilan dari Ryzal, menjemput aku beramalam di rumah baru Kid semepena majlis pernikahnya.

Aku teruja, apatah lagi aku tahu keluarga Kid akan pastinya mengalu-alukan kehadiran aku. Keluarga Kid, setiap seorang dari mereka sangat ramah, dan pastinya aku tidak mahu ketinggalan dalam meluangkan masa dengan keluarga itu barang sehari.

Aku setuju.

Dan kebetulan, cuti aku tidak dibekukan.

Namun, malam 5hb, aku mendapat mesej dari Ryzal memberikan aku opsyen untuk samada mahu tidur di rumah Kid atau hanya mengikut ke kenduri pernikahan Kid.

Memikirkan mungkin rumah yang kecil dan kehadiran ramai kaum keluarga, dan aku sebagai tukang semak adalah sesuatu yan tidak perlu, aku memilih untuk hanye mengikut ke kenduri pernikahan.

Naum, aku kemudian mendapat mesej, menegaskan mak cik dan kak lela mahu aku ke rumah. Spend some time with them before the kenduri.

Aku setuju dan ke sana.

Dan malam sebelum pernikahan pastinya gamat. Aku tolong menginaikan Kid, dan yang lain-lain.. dan jari kelingking aku juga ku siramkan inai yang bak saga merahnya, Huhu. sudah lama rasanya aku tidak berinai mahupun diinaikan.

Dan, malam itu, bermulalanh pelbagai aktiviti, termasuk masak memasak.

Tidak berjaya melelapkan mata, aku mengambil keputusan untuk membantu apa yang perlu di dapur.

Dan, aku mendapat tugasan yang sangat mudah, goreng karipap segera.

Subuh berganti pagi, dan aku dengan kadar tiba-tiba diwartakan sebagai salah seorang tukang angkat dulang hantaran.

Pernikahan diadakan di Janda Baik, Pahang.

majlisnya sangat meriah.

Terasa agak berat untuk meninggalkan majlis, kaum keluarga dan saudara mara Kid.

Namun, kami perlu pulang ke KL. Rizal letih, begitu juga aku. sangat kepenatan.

Dan disinilah berlakunya kejadian 'buruk' itu.

Kereta yang kami naiki kemalangan. Tidak serius tapi cukup untuk membuatkan Ryzal kehilangan RM150.

REDHA je lah. huhuhuhu...

Itu tentang pernikahan Kid. Aku ada banyak lagi soty... akan aku kongsi dalam post yang lain kelak!

BTW, selamat pengantin baru buat Kid dan Nisa..!