Translate

Total Pageviews

Thursday, June 3, 2010

SERANGAN ISRAEL TERHADAP MISI BANTUAN KE GAZA

Mahu tidak mahu,hendak tidak hendak perkara ini sudah terjadi.

Aku tidak pernah menyangka perkara ini mungkin terjadi dek kerana satu tujuan murni. Apakah salah nyawa 10 orang yang sedang dalamm perjalanan menghulurkan bantuan kepada sekumpulan manusia yang sangat memerlukaan.

GAZA, rakyatnya menderita akibat sekatan yang dikenakan oleh Israel. Sudahlah pelbagai kemudahan disekat, nilai hidupdipeerlekeh, masyarakatnya hidup melarat....bantuan yang datang dari negara luar pula ditahan dan dihalang dari memasuki negara tersebut.

Apa yang lebih menyedihkan, tindakan menyerang Mavi Marmara, yang membawa bantuan tersebut dengan sejumlah kecil sukarealawan Malaysia termasukrakan wartawan dari Astro Awani, Ashwad Ismail amat mengesankan saya.

10 nyawa terkorban. Sebaik mendengar berita itu di TV, aaku menjadi gusar, yang amat sebenarnya. Semuanya ini kerana aku mahu tahu apa nasib Ashwad, dan jurukameranya..juga nasib Halim Mohamad (TV3) yang berada disebuah kapal lain.

Sebagai seorang yang prihatin, aku tunjukkan sokongan kepada Gaza.

Aku gelaapkan gambar profil di Facebook, dan memastikan rakan-rakanku yang sering melayari laman sesawang itu mendapat maklumat yang sudah dikemaskini dari semasa ke semasa.

Nasib amat baik, doa jutaan masyarakat negara ini, dan dunia telah dimakbulkan tuhan apabila mendapat maklumat mengatakan kesemua 12 orang rakyat Malaysia selamat.

Aku secara peribadi tidak melihat isu ini sebagai isu keagamaan. Ini kerana, ianya bukan isu keagamaan semata-mata sebaliknya ia mengenai nilai kemanusiaan yang dinafikan.

Aku tidak sanggup melihat kesengsaraan yang ditanggung masyarakat GAZA!

Andaikata, suatu hari aku ditakdirkan mati dalam keadaan disserang oleh tentera sebegini, atas alasan aku mahu sampaikan sumbangan kepada mereka yang layak dan memerlukan, tidaka akan aku pernah menyesalinya.

Malah aku akan anggap ianya sebagai satu bentuk penghormatan sebelum aku meninggal..dan aku juga percaya, ibu aku akan menggangap sedekmikian rupa.

Aku sangat-sangat marah dengan keadaan ini. Apapun, marah aku tidak dapat membantu, kalau yang diluar sana tidak menzahirkan perkara yang sama.

Apapun..doaaku ketika ini, kapal bantuan lain akan selamat sampai ke destinasinya.

Doakan ya!

No comments: