Translate

Total Pageviews

Friday, September 19, 2008

Apa Itu Puasa?

Sebenarnya..selama aku dibeasrkan dikalangan orang-orang melayu yang beragama Islam.. aku dah berpengalaman melihat rakan-rakan aku berpuasa. Berpuasa bagi aku ketika itu hanyalah tahan nafsu makan dan minum...

So, bagi aku, bukanlah sesukar manpun bagi aku untuk menjadikan puasa sebagai satu amalan.. itu semasa aku masih naif tentang pengertian sebenar berlapar atas nama puasa...

Tapi semakin aku membesar, semakin aku mendekati erti sebenar setap suruhan dan amanah dalam Islam..rupa-rupanya terlalu banyak yang aku belum tahu tentang perkara seringkas berpuasa.

Pertama, aku tak pernah tahu yang kita kena meyucikan diri..well, dengan erti kata lain mandi wajib(jika perlu) sebelum berpuasa..

Kedua berniat.. niat? apa tu? well.. kalau bagi mereka yang tak faham.. kiranya sebuah doa bahawa kita akan berpuasa esok hari.. aik? tiap2 hari kena doa ka? kalau lupa macam mana... ruapa2nya bbagi kalangan pelupa.. anda boleh niat untuk sebulan (seperti yang aku dengar-tidak pasti betul@ tidak, tlg betulkan saya kalau saya salah).

Ketiga.. jaga , mulut, mata, dan telinga.. maksudnya.. jangan bercakap apa2 perkara2 yang tidak baik, jauhi fitnah dan umpat..well.. intresting!!! Ini sudah kira bagus... belum habis lagi.. jangan melihat benda2 yang tidak sewajarnya... dan jangan dengar perkara2 yang bukan2...

Wow!!! Sungguh2 teliti.... jangan korek telinga atau hidung...tapi, ini aku tak mendapat jawapan lagi kenapa tidak dibenarkan..akan ku cari..

Well.. sepanjang aku berpuasa.. aku rasa sangat2 gembira.. terutamya bila dapat berbuka...

Tapi..disinilah aku melihat betapa nafsu menguasai diri manusia...dan yang paling jelas.. iman jelas tiada....

POST seterusnya.. NAFSU VS IMAN

Tunggu......

No comments: