Translate

Total Pageviews

Friday, September 19, 2008

NAFSu vs IMAN

Yup.. Nafsu vs Iman.. korang rasa yang mana satu lagi hebat? seikhlasnya aapa yang aku nampak... dalam kebanyakkan kes, nafsu berjaya mengatasi Iman walaupun syaitan sudah dirantai..

Mungkin, manusia itu sendiri sudah mula menyerap segalan sifat syaitan sehinggakan ketiadaan syaitan tidak memberi apa-apa kesan langsung kepada sikap manusia.

Kenapa aku berkata demikian.. biar aku kongsi cerita aku keluar berbbuka puasa sejak aku bekerja ni.

Kebetulan, aku banyak menghadiri majlis berbuka puasa yang dianjurkan di hotel dan agensi kerajaan serta swasta...

Kebanyakkannya dalam bentuk buffet.. yes..buffet....

So..bila makanan terhidangt depan mata dengan sikit punya banyaknya.. nah apa lagi...mata pun tak sabar mengalahkan perut.. see.. makanan disediakan untuk kita nikmati.. bukan untuk kita telan macam kita tak akan hidup esok ni dah...

hilanglah sunnah, hilanglah semua pesanan nabi.. apa yang ada di pinggan adalah segunung nasi dengan pelbagai lagi lauk pauk yang tak tertanggung dek pinggan itu sendiri.. kalaus epinggan tak pa..ini dah 3-4 pinggan.. semuanya penuh plak kan..

Apalah nak jadi dengan manushia...

Sedarlah... berbuka tu ikut suruhan Nabi.. bukan suruhan hati.. well.. i know im not a muslim yet.. but looking at my muslim friends not following the true islamic way.. i just can stop typing it down here..

Well..ive told what i can..ts up to u guys out there to read and take the input that is relevent.. from an indian who admire Islamic teaching....

No comments: