Translate

Total Pageviews

Tuesday, April 7, 2009

DUA BUKIT SATU BATANG

Ya, hari ini secara rasminya, keputusan ketiga-tiga pilihanraya sudah diketahui keputusannya.

Aku awal2 sudah menjangka keputusan ini, dan ya.. jangkaan aku mengena.

Aku sebenarnya tak kisah dengan kemenangan Nizar kerana pada pemerhatian aku, Nizar lebih popular dengan kedudukannya sebagai 'Menteri Besar Perak Pakatan Rakyat'.

Tahniah Datuk Seri... berkhidmatlah sebaiknya untuk kepentingan masyarakat di Bukit Gantang dan Perak umumnya.

Di Selambau.. ini cerita yang sangat menarik. Siapa yang menang, kalau bukan S.Manikumar, calon PKR..

Sebelum apa2 aku dah rasa nak gelak guling-guling tengok mamat ni.. u nknow what.. mamat ni tak ada ciri kepimpinan langsung. Macam patung india, yang kepalanya sentiasa bergoyang tanda mengangguk.. kesengalan dia sangat lah terserlah.. Aku tak tahulah kenapa mudah sangat pengundi memilih mamat sorang ni.. eh.. tolonglah... mamat ni punya kes polis berlapis2.. jangan sebab namanya calon PKR, ramai2 pangkah pastu bagi menang.. then menjahanamkan negara..

Agak lucu, tapi aku dah jangka keputusan ini.. Calon Barisan Nasional datuk S.Ganesan lebih wibawa, dan nampak 'politik'nya ada..tapi pun tak berapa nak menarik perhatian. Kenapa?
Sebabnya.. tak cukup lantang untuk bersuara... tapi kalau nak banding dengan Manikumar ni, bagus lagilah si Ganesan ni.

Aku sebenarnya lebih suka calon bebas, T.Chandararajan memenagni kerusi ini. Mak aih.. gimik dia bukan main.. untuk seorang calon bebas, dia memang menang promosi.. tapi sayangnya.. bebas sentiasa dilihat kurang memberikan kesan.

Dan calon2 lain, yang bebas sekadar memenuhi syarat.. tak ada apa yang boleh dibanggakan.

Well.. kemenangan di kedua-dua kerusi BUKIT ini tak memberikan sebarang perubahan dalam kedudukan kerajaan, cuma Datuk Seri Nizar akan lebih gah, kerana sudah terpilih ke Parlimen.

BTW, Tahniah buat calon BN di Batang Air.. nothing much to say..orang Sarawak nampaknya masih setia kepada BN..dan rasanya tak salah..

Cuma, dalam kegagahan kemenangan ini, aku tertanya2 jugak.. apasal.. dalam kehebatan memangi kerusi parlimen, dan DUN.. Pakatan Rakyat masih menganggap SPR tak telus???

Kalau SPR tak telus, mungkin sekarang ni, Nizar, dan Manikumar dengan konco2..sedang sungul, muncong kat bilik gerakan kan.. tak mungkin sedang meraikan detik2 kemenangan kan??

Renung2kanlah.. udah2ler menyalahkan semua pihak kalau kalah.. kalau menang tak pulak berterima kasih kata SPR telus..hak hak hak..

And as for BN, turun padang lebih2 yer wahai YB sekalian.. jangan lah nak menyombong lagi kalau nak kuasa terus di tangan.. lain lah kalau tak nak kuasa, nak duit je.. sila2 lah buat perangai lagi.. PRU13 nanti saya ngan yang lain will gv a farewell party.. :P

2 comments:

nami o fish said...

saya tak berbaris,tak berpakat.

dua2 sama mangkuk hayun.

aku lebih suka negara ni diperintah oleh orang yang tak gila kuasa dan gila duit.

dua2 sama.

It's My Life....full of joys and loves said...

cantik title tu kumar....

kadang-kadang....biar senario ini berlaku dik...kerana ia mungkin membuka mata...mengkaji mana silapnya mereka...dengan harapan terbela nasib2 kita sebagai anak bangsa malaysia...bukan untuk memenuhi kantong2 mereka sahaja...

teruskan perjuanganmu dik...moga kau sukses di sini dan di mana jua...