Translate

Total Pageviews

Wednesday, April 1, 2009

MAHATHIR BANTU BN DI BUKIT GANTANG

Mahathir bantu BN di Bkt Gantang (berita dipetik dari laman Malaysiakini.com)

Muda Mohd Noor Apr 1, 09 3:57pm

kemaskini 5.56pm Tun Dr Mahathir Mohamad mengambil langkah luar dugaan apabila bersedia turun berkempen membantu calon BN Ismail Saffian, Ahad ini.

Mantan perdana menteri dijadual menemui pengundi di Taman Kaya atau Taman Kota Jaya dalam DUN Changkat Jering.

Bagaimanapun, menurut setiausaha bahagian Umno Bukit Gantang, pejabat bekas presiden Umno itu belum menetapkan masa kehadirannya."Ia (masa) akan diketahui dalam sedikit masa lagi," kata Jamail Idris.

Dalam pilihanraya kecil parlimen Bukit Gantang, Ismail berdepan calon PAS Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dan calon bebas, Kamarul Ramizu Idris. Kehadiran Dr Mahathir, yang ingin berhasrat kembali kepada Umno setelah meninggalkan parti itu Mei tahun lalu, nanti kali pertama dalam pilihanraya kecil selepas membantu anaknya Datuk Mukhriz di Jerlun dalam pilihanraya umum lalu.

Ahli jawatankuasa Umno bahagian itu Mohamad Saadin Yusof mengalu-alukan kedatangan tokoh itu untuk turut berkempen dan percaya ia akan memberi semangat baru kepada penyokong Umno.

"Mereka (ahli Umno) yang sebelum ini tidak mengundi parti itu, akan mengundi BN semula."

Sudah tentu kehadiran Dr Mahathir akan memberi kekuatan tambahan kepada BN," katanya.

Sementara itu, PAS tidak bimbang dengan kedatangan Dr Mahathir membantu Ismail dengan alasan beliau tidak lagi berpengaruh luas, apatah lagi parti itu menikmati sokongan bukan Melayu.

Ketua Pemuda PAS Perak, Norazli Musa berkata, pengaruh tokoh itu hanya di kalangan pengundi Melayu tetapi kecil sahaja.

"Mungkin sebahagian kecil pengundi Melayu yang boleh dipengaruhi oleh Dr Mahathir," katanya, ketika diminta mengulas rancangan membawa bekas presiden Umno itu membantu kempen.

"Malah perdamaian Dr Mahathir dengan perdana menteri (Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi) hanyalah lakonan sahaja.

" Menurutnya lagi, PAS hanya mahu mengekalkan kira-kira 50 peratus sokongan pengundi Melayu untuk menang dalam pilihanraya ini.Majoriti pengundi bukan Melayu umumnya, kata Norazli lagi, menyokong Mohammad Nizar.

"Dengan sokongan pengundi bukan Melayu ini, kedatangan Dr Mahathir tidak memberi kesan," katanya.

P/S--Kalau betullah Tun nak berkempen, mungkin Nizar masih boleh menang.. tapi cuma nak sangkal sikit kenyataan bahawa TUN hanya ada sokongan orang melayu. Maaf, aku yang bukan melayu masih menghargai jasa dan sumbangan beliau kepada negara ini. Dan aku percaya ramai lagi bukan melayu seperti aku yang menyokong TUN walaupun kami bukan penyokong mana-mana parti...Bukan berkata PAS atau parti lain tak menyumbang, cuma jangan sesekali menidakkan kehebatkan TUN. Silap haribulan, satu lagi Tsunami bakal berlaku, dan kali ini mungkin korang di pihak pembangkang yang bakal terpelanting..

No comments: