Translate

Total Pageviews

Saturday, July 16, 2011

KENAPA ORANG SOKONG BERSIH 2.0?

Seperti yang aku maklumkan dalam terdahulu mengenai isu ini, apa yang aku sampaikan adalah dengan niat tidak mahu berpihak kepada mana-mana pihak. Ianya sejujur mungkin mahu disampaikan mengikut pandangan peribadi tanpa dipengaruhi mana-mana pihak/fahaman.

Dan sekali lagi, saya tegaskan, saya tidak membantah tuntutan BERSIH 2.0, tetapi dalam masa yang sama, tidak sama sekali menyokong apa yang telah mereka lakukan pada 9 Julai lalu.

Baik, memulakan bicara.

Setelah lebih seminggu perhimpunan BERSIH 2,.0 mengambil tempat, masih ramai yang sedang bercakap mengenai keadaan/kejadian tersebut.

Meskipun pihak pembangkang dilihat memanipulasi keadaan dengan menjadikan perhimpunan tersebut 'alat'; untuk menghentam kerajaan, hakikatnya, ramai dikalangan mereka yang menyertainya, mempunyai pandangan yang menjurus kepada bukan sokongan politik kepada mana-mana pihak.

Dengan erti kata lain, BERSIH 2.0 adalah tututan kepada pihak berkuasa mengenai keperluan diadakan pilihanraya yang lebih telus.

Rata-rata penyokongnya kalau dilihat adalah dari kalangan orang muda yang tampil memberikan isyarat bahawa mereka adalah kalangan dihadapan dalam menentang kemungkaran-melalui pelbagai salah laku yang dilakukan kerajaan BN.

Sana sini suara anak muda diperhebatkan menyatakan sokongan kepada pihak pembangkang. Secara konsisten saya menyatakan bahawa BN bukan kerajaan yang baik.

Kenapa aku berkata demikian? Kerana kerajaan pimpinan Umno/Bn banyak melakukan perkara yang tidak memenuhi kehendak rakyat.

ya..kepimpinan boleh mengatakan bahawa segala apa yang dilakukan kini adalah bagi membolehkan Malaysia mampu mencapai status negara maju, menjelang 2020. Tapi apa guna kalau rakyat tidak gembira dengannya.

Paling jelas apabila anak pemimpin ulung negara, Tun Dr Mahathir Mohamad-Datin paduka Marina Mahathir sendiri menyertai BERSIH 2.0. Pengalaman beliau dicatatkan DI SINI.

Dan sebagai seorang belia, aku boleh melihat begitu banyak suara bantahan dari kalangan belia lain, yang secara terbuka mahukan BN ditolak menjelang PRU ke 13.

Lebih memalukan, apabila kehadiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ke London 'disambut' oleh penyokong BERSIH 2.0.



Apa yang jelas, ramai kalangan mereka yang menentang kerajaan ketika ini bukan dari kalangan yang buta tentang apa yang berlaku di dalam pentadbiran negara.

Dengan pelbagai kelebihan dunia teknologi maklumat, segala apa yang dikehendaki boleh dicapai dihujung jari.

Dan kalangan cerdik pandai, sudah tidak lagi boleh dimomokkan dengan pelbagai andaian yang bersifat boleh difahami oleh rakyat!

Rakyat pada hari ini adalah TUAN yang benar-benar mahu dilayan seperti TUAN dan bukan menjadi kuli kepada kalangan pemimpin-termasuk PM!

Justeru, menjadi tanggungjawab kepimpinan berubah atau akan diubah. (perkara ini dinyatakan sendiri oleh NAJIB).

Apapun, rakyat hari ini sudah bangkit untuk memberitahu bahawa mereka adalah kuasa sebenar dalam pemerintahan~Jadi, berhenti berdrama, dan berubah, atau bersedia untuk sebaliknya!

P/s-Malangnya~aku tidak mahu Anwar menjadi PM. Tolong bagi option lain Plzzzzz......:P

No comments: