Translate

Total Pageviews

Sunday, July 10, 2011

POST BERSIH 2.0

Memandangkan ini adalah 'posting' yang merujuk kepada posting terdahulu aku, ingin sekali lagi ditegaskan  kenyataan dibuat berteraskan kepada pandangan peribadi tanpa menyokong mana-mana pihak, dan andai ada kenyataan yang seolah-olah menyokong mana-mana pihak, maknya ianya adalah benar-benar dirujuk untuk tujuan demikan.


Seperti yang dijangka, Perhimpunan BERSIH 2.0 yang kononnya menuntut pilihanraya yang Adil dan Bersih berakhir dengan episod sama seperti perhimpunan haram terdahulu.

Semburan Gas Pemedih Mata dan Pancutan Air menjadikan agenda kumpulan penghantar memorandum yang sepatutnya digerakkan dibawah kepimpinan Datuk S.Ambiga GAGAL mencapai matlamatnya.


Malah, lebih menyayat hati, seorang lelaki berusia lewat 50-an dilaporkan meninggal dunia ekoran terhidu gas pemedih mata.
Sebelum dirujuk lebih lanjut apa yang ingin saya ulas, elok kiranya saya perjelaskannya satu persatu.

Pokok pangkalnya, saya memang tidak bersetuju dengan demonstrasi jalanan, meskipun ironinya saya menyokong beberapa tuntutan BERSIH 2.0.

SAYA TIDAK SOKONG DEMO JALANAN

Kenapa saya tidak menyokong demonstrasi jalanan? Mungkin ramai kalangan penyokong BERSIH akan melihat saya ejen BN/UMNO yang sudah disogok dengan pelbagai cerita, sehingga terpengaruh menafikan Perhimpunan yang dijalankan secara aman.

MAAF. Saya bukan buat pertimbangan membabi buta.

Penjelasan saya- saya tidak pernah menyokong usaha demokrasi dicari penyelsaiannya dengan membawa masalah itu ke jalanan. Ini susulan beberapa insiden perhimpunan haram yang telah bertukar tragedi, samada berpunca dari provokasi mereka yang menyertai perhimpunan mahupun pihak berkuasa.

Sejarah membuktikan bahawa setiap satu perhimpunan yang TIDAK mendapat 'restu' kerajaan dan Polis akan berakhir dengan semburan gas pemedih mata dan air.

Justeru, agak BODOH dan TIDAK RASIONAL jika pertimbangan untuk meneruskan perhimpunan dijalankan meski tanpa sebarang kebenaran.

Dan dalam keadaan sebegini, amatlah kurang bertanggungjawab jika seseorang pemimpin itu mahu juga meneruskan apa yang dikatakan sebagai perhimpunan BERSIH itu.

Namun, jelas lagi bersuluh, ia diteruskan juga.

Ini kerana, perhimpunan tersebut sebenarnya sudah dimanipulasi untuk kepentingan Parti pembangkang yang jelas memerlukan sokongan yang utuh bagi memastikan mereka berjaya merampas PUTRAJAYA atau sekurang-kurangnya mempertahankan kemampuan mereka mengekalkan kuasa yang ada ketika ini.

Katalah apa pun tentang ketelusan penganjuran perhimpunan ini, hakikatnya ia sudah terarah kepada pertembungan pembangkang kepada kerajaan. maka tidak hairanlah, ribuan penyokong parti politik digesa untuk menyertai perhimpunan tersebut.

Sorakkan 'Reformasi', serta kata-kata anti BN/UMNO mengukuhkan pandangan tentang sejauhmana perhimpunan ini tersasar dari landasannya.

Dan kesannya, polis bertindak mengawal keadaan dengan melepaskan gas dan air. Disini ada lagi persoalan yang boleh ditimbulkan.

Sejauh mana kesengsaraan kalangan pemimpin kalau dibandingkan penyokong mereka.

Rata-rata pemimpin hadir bersama pengawal peribadi dan penyokong yang bertindak sebagai benteng, mengelakkan mereka terkena serangan polis.

Dan bila keadaan menjadi 'parah', ada yang bertindak lari, dan tidak kurang yang 'bersembunyi' di hospital.

Kalau beginilah gaya seorang pemimpin, mana mungkin pengikutnya boleh rasa selamat ditadbir.

Nyawa orang lain diperjudikan bagi kepentingan peribadi dan kroni.

Berbalik ke cerita kematian seorang lelaki, saya kurang arif tentang berapa ramai tanggungan beliau. Bagaimana jika beliau masih menjadi sumber pendapatan keluarga? Siapa yang akan bertindak sebagai ketua keluarga tersebut. Mengambil postif mungkin BERSIH akan yampil membantu, berapa lama gamaknya bantuan akan disalurkan??

Nagaimana dengam nasib peserta lain yang mungkin tercedera dan tidak berupaya untuk menjalankan tugasan untuk satu-satu tempoh? Siapa  yang bakal menyediakan 'kemudahan' bantuan kepada kelompok ini??

Sebenarnya, BERSIH dianjurkan dengan tidak meletakkan kepentingan rakyat secara total. ianya diadakan dalam keadaan ketidakpuasan kepada kepimpinan dan pentadbiran negara, yang sekaligus mengheret nama rakyat secara keseluruhannya, meski masih ramai diluar sana yang berpandangan tindakan ke jalanan merugikan.

POLIS DAN KERAJAAN 'KURANG BIJAK' MENANGANI MASALAH!

Ini yang mampu aku katakan!

Hakikatnya, kerjaan Malaysia pimpinan Umno / BN terlalu gilakan kuasa sehinggakan sanggup mengambil apa jua langkah untuk memastikan pesaing dimatikan dengan 'all cost'.

Sewajarnya, Perhimpunan BERSIH yang dipukul canang sebagai sebuah demo yang aman perlu dibenarkan dalam usaha kerajaan mendapatkan respon tentang kekurangan yang ada pada mereka, dan bukannya bertindak seolah-olah menafikan hak bersuara mereka.

Tuntutan mereka adalah mudah, iaitu mengadakan perhimpunan yang mengumpulkan sejumlah pihak yang akan menyampaikan memorandum kepada DYMM SPB Yang Di-Pertuan Agong.

Sepatutnya kumpulan ini diajak berbincang, diberikan kawasa/laluan khas dan menetapkan jumlah perserta perhimpunan yang dibenarkan menyertai perhimpunan tersebut.

Ini sekaligus memberikan ruang kepada pihak penganjur mengemukakan memorandum kepada Seri Paduka tanpa sebarang masalah.

Sekaligus, langkah provokasi  dan kecederaan dapat dielakkan.

Paling memalukan apabila Polis seolah-olah mahu menutup kesilapan mereka menyembur gas, dan air ke beberapa kawasan sensatif termasuk hospital, selain tuduhan mencederakan peserta perhimpunan.

Apa yang wajar dilakukan polis adalah memaklumkan kepada masyarakat tentang kenapa tindakan tersebut diambil, dan bukannya menafikan tindakan tersebut. Bukti yang dikemukan oleh pelbagai pihak jelas akan mencemarkan nama insitusi kepolisan itu sendiri!

KESIMPULAN

Mudah. Aku sangat konsisten!-KEDUA pihak salah dalam isu ini kerana menggunakan perkataan HAK, DEMOKRASI dan UNDANG_UNDANG untuk membinasakan sebuah hari, dengan mencatatkan sejarah yang buruk dalam kalender harian negara.

Seluruh dunia sedang mengetwakan tindakan BERSIH ke jalanan dan'kebijaksanaan'' melampau pasukan keselamatan dalam menyelesaikan isu tersebut.

Apapun tahniah kepada kedua-dua pihak kerana berjaya meletakkan Malaysia di persada dunia! Anda memang hebat. Sejarah akan menjulang perjuangan / 'kebijaksanaan' ini!

P/s--I Know that BN is not a good government, either do the Opposition!

No comments: