Translate

Total Pageviews

Friday, July 15, 2011

POST BERSIH 2.0 LAGI

Sebelum aku mulakan cerita, ingin dimaklumkan bahawa Nenekku sudah kembali mengadap penciptanya pada awal pagi 12 Julai.

Kepada kalian yang beragama Hindu, doakanlah roh nenek saya dipermudahkan laluan dalam alam yang satu lagi.

Baik....kita mulakan cerita tentang apa yang aku hendak sampaikan susulan daripada apa yang berlaku pada 9 Julai lalu.

BERSIH adalah satu fenomena yang pastinya tidak dapat dinafikan dalam mewujudkan kesedaran tentang adanya jumlah sokongan kepada demokrasi yang lebih tersusun dan terbuka, tidak kira dari mana-mana kelompok masyarakat.

Saya seperti dalam posting terdahulu, tak pernah menafikan pemohonan/permintaan/tuntutan atau apa juga yang dipohon oleh pergerakkan itu kerana hakikatnya ia dilaksanakan atas teras mahukan hak mereka didengar.

Namun, yang paling aku tidak sokong adalah kejalanan. Itu juga sudah aku jelaskan secara panjang lebar. TITIK. Mahu mengulang cerita.

Dan apa guna aku buka posting baru ini? Mungkin itu persoalan yang ingin anda sampaikan kala anda membaca baik kata-kata diatas.

Sebenarnya ceritanya begini..aku sering berpandangan bahawa mana-mana pihak berkepentingan politik...akan mengambil tindakan yang menjurus kepada kepentingan itu, dan mengabaikan segala yang bertentangan dengan kemahuan mereka.

Terkini, aku semasa di majlis pengebumian nenek aku di Parit Buntar, terlihat aku akan satu risalah yang menyentuh tentang tindakan sekumpulan masyarakat yang berada di jalanan melakukan demo menentang kepimpinan negeri Pulau Pinang.

Risah itu menggelar tindakan kejalanan oleh sekumpulan lebih satu ribu orang itu adalah berpunca dari UMNO, dan mereka yang menyertainya di gelar 'Pengganas'.

Malah, segala bentuk 'kerosakkan' yang dilakukan oleh kalangan perusuh dan penunjuk perasaan ini digambarkan sebagai paling buruk. Ini termasuk kesesakkan dan kemerosotan perniagaan.

Mahu tergelak guling-guling aku membaca risalah (mujur aku di majlis kematian). Masakan tidak, tindakan sama diambil kalangan pemimpin pembangkang ketika ke jalanan di Kota Metropolitan KL...

Apakah undang-undang/ peraturan yang mereka amalkan. Orang lain buat-salah, mereka buat betul. Akuilah..korang dua-dua sama naik je. Berkepentingan politik, dan menjejaskan! Alahai! sudah-sudahlah....

No comments: