Translate

Total Pageviews

Sunday, July 31, 2011

KETAKSUBAN POLITIK

Aku baru-baru ini menerima serangan bertubi-tubi kalangan penyokong pembangkang susulan tindakan aku menyokong kenyataan yang dikeluarkan oleh Tuanku Sultanah Johor yang mendakwa BERSIH 2.0 telah dirampas oleh sesetengah pihak.

Rujuk ARTIKAL INI yang menerangkan dengan lebih lanjut tentang apa yang dinyatakan Tuanku Sultanah, serta hujah-hujah saya membidas kenyataan yang mengecam sokongan saya kepada baginda Tuanku.

Ramai kalangan mereka yang mengecam saya dilihat menyokong campurtangan politik dalam penganjuran BERSIH-yang mana secara dasarnya tidak saya persetuju. Ini kerana-ironinya BERSIH 2.0 adalah sebuah pergerakkan yang diwujudkan dengan ertikata mahukan sebuah tuntutan dilakukan kepada SPBYDPA Tuanku Mizan berhubung perjalanan pilihanraya.

Dominasi kepimpinan parti politik dalam penganjuran BERSIH ini sedikit sebanyak menenggelamkan hasrat sebenar kepimpinan BERSIH itu sendiri. Natijahnya, sokongan yang sewajarnya dizahirkan kepada tuntutan bertukar menjadi seolah-olah sokongan kepada parti pembangkang yang dilihat sebagai rakan kongsi penting dalam pergerakkan ini.

Bukan Ambiga yang dikejar media pembangkang, sebaliknya Anwar Ibrahim. Ini jelas menunjukkan bahawa ianya telah dimanipulasi parti politik bagi menggambarkan seolah-olah sokongan yang dizahirkan kepada perhimpunan tersebut adalah sokongan 'tidak langsung' kepada pembangkang.

Bagaimapun ketika mengulas perkara ini, saya dikecam kerana disifatkan tidak tahu sebab sebenar penganjuran bersih, keperluan dan kepentingan parti politik dsb. Yang paling menjelikkan apabila ada yang menghambukan kata-kata yang menghina pandangan saya itu.

Apakah ini contoh kepimpinan yang dikehendaki..saya kurang pasti.

Berbalik kepada insiden tersebut, saya terpaksa memaklumkan kepada mereka yang saya bukan penyokong mana-mana parti politik, dan bercakap atas kapasiti seorang yang bebas bercakap.

Mujur ada seorang dua yang memahami maksud perkara yang disampaikan itu.

Dan ketaksuban penyokong parti politik yang bersetuju BERSIH didominasi parti politik secara tidak langsung membuktikan bahawa ianya mempunyai agenda politik yang jelas.

Apa yang lebih menghairankan, pandangan saya yang dibuat secara bebas-apabila tidak bersifat menyokong tindakan mereka-penyokong pembangkang terus menghentam tanpa mengambil maklum apa yang sebenar-benarnya mahu disampaikan saya.

Sikap tidak mahu menerima pandangan yang berbeza..menampakkan mereka sudah mengunci hati dan menetapkan pendirian.

Inilah masalahnya bila diri diselubungi ketaksuban politik,. Tidak kisahlah siapa..dari parti mana. Sesiapa saja, bilamana taksub dengan satu-satu perkara, inilah natijahnya..tidak mahu menerima hakikat dan menganggap apa yang dipercayai betul pada pandangan mereka adalah yang betul selamanya!

Moral of the story-aku tidak sepatutnya masuk gelanggang yang dipenuhi mereka yang tidak faham maksud perkara yang aku bawakan.

Baik aku luahkan saja pandangan aku disini, dari buang masa melayan karenah juak-juak emosional diluar sana! Huhu..

No comments: