Translate

Total Pageviews

Thursday, January 27, 2011

INTERLOK

Tidak dapat dinafikan, sejak isu mengenai penggunaan buku Interlok sebagai sebahagian dari pengajaran KOMSAS dibangkitkan, ia telah menimbulkan satu fenomena yang saya secara peribadi lihat, tidak menguntungkan.

Bermula bila?-saya kurang Pasti, tapi dari pembacaan dan penelitian yang dibuat, saya mendapat tahu ianya dibangkitkan seorang ahli kabinet.

Apakah yang besar sangat isunya melibatkan Interlok ini sehinggakan pelbagai perkara menjadi debat. 

Ada yang menyokong, dan ada juga yang membantah penggunaan Interlok sebagai sebahagian dari pengajaran KOMSAS.

Sejujurnya, sebagai seorang yang tidak pernah membaca karya "PakLah" yang satu ini, saya secara tiddak langsung menjadi tidak layak untuk mengulas apakah ianya wajar diteruskan sebagai bahan pengajaran atau tidak.

Cuma, apa yang ingin saya titipkan disini adalah tentang sejauhmana kesan yang dibawa oleh kalangan fanatik isu ini.

Nyata, pendekatan ilmiah tidak dijadikan sandaran dalam perbincangan penggunaan buku ini sebagai bahan pengajaran.

Sebaliknya sentimen kaum menjadi 'taruhan' dalam perjuangan ini.
Kesannya, munculan NGO. Ada yang menyokong, malah tidak kurang, ada yang menolak.

Yang paling mencuri tumpuan adalah bagaimana isu ini dipolitikkan dengan begitu meluas sekali. 

Meski dengan nama NGO, mereka-mereka ini menampakkan ada kecendurungan dalam menyokong politiking.

Masakan tidak, dalam sibuk-sibuk mengutuk tindakan keputusan menyambung penggunaan buku tersebut, ada sms yang tersebar meminta masyarakat India tidak meyokong Barisan Nasional dalam Pilihanraya Kecil Tenang.

MOTIF!?
Hahaha..sangat menggelikan hati menerima sms seumpama itu yang diedarkan kalangan aktivis ini. Sewajarnya bicara mengenai bahan begini bukan secara politiking.

Esok, akan diadakan Perayaan Boghi membakar Interlok di Labis sebagai membantah keputusan penerusan penggunaannya sebagai bahan pembelajaran.

Tapi kenapa di LABIS? Hurm...PRK. Modal politik? (lagi??)

Dan yang aku lagi tidak setuju, ianya akan dilaksanakan disebuah kuil. Apakah motif mereka ini?? Saya seorang yang menolak penggunaan tempat ibadat dalam program yang bersifat agresif sebegini. Maaf jika hakikat ini meyakitkan. Saya tidak setuju.

Tidak setuju-dengan tindakan membakar Interlok di kuil!

Tetapi dalam masa yang sama, saya juuga berpandangan, Interlok perlu dikajii secara bebas-BEBAS dalam erti kata yang sebenar!

Harapan saya, jangan kerana segelintir manusia fanatik sebegini, akan menghancurkan negara yang dibina lebih 50 tahun ini.

Sekian. :)

No comments: