"xkan XNAK TOL DIHAPUSKAN? anak muda yang belajar,PTPTN DIMANSUHKAN xpayah bayar n dikira Biasiswa?....cikgu2 xkan TAK NAK elaun 500 sebulan?....perghh!!!! kerajaan najib nak bagi? nak bagi cuti bersalin 90 hari pun terkedek-kedek....hahahaha...b uka minda n buat pilihan bijak...dah 50 tahun tu kira dah stok hantar pajak gantung jer...anda mampu mengubahnya..t.b.c =))"
Inilah antara bait-bait kata kat status Fb seorang kawan aku.
Ok..sebagai pengundi berdaftar, aku adalah anatara mereka yang layak untuk melihat, memerhati, menilai dan seterusnya membuat keputusan berdasarkan sasaran ini.
tidak salah sebenarnya saranan yang dibuat..itu pandangan saya dari melihat dan memerhati. Benar apa yang dikata. Siapa yang tidak mahu tawaran yang sebegini menguntungkan. Hanya mereka yang tidak wras akan menolak perkara yang ditawarkan ini. Apa yang perlu diambil pusing kalau tawaran sebegini sudah ada di depan mata.
Tapi Tunggu!
Itu penilaian yang dibuat berdasarkan penglihatan, dan pemerhatian aku.
Tapi itu saja tidak cukup bukan?
Aku mahu menilai satu persatu tawaran yang dibuat.
PERTAMA
"xkan XNAK TOL DIHAPUSKAN? "
Gila ke apa tak nak tol dihapuskan..? Mestilah nak. tahu tak berapa kos untuk ke Parit Buntar dari Pulau Pinang. Hampir 10 ringgit! Itu untuk sekali perjalanan, belum kira aku berulang alik sepanjang setengah bulan tidak berumah sewa sini. Bayangkan! Hampir kering poket dek kerena wang yang ada disalurkan kepada perkhidmatan yang digunakan. So, ye, saya setuju dengan cadangan ini pada dasarnya.
Tapi perlu diingat, perkara ini tidak seharusnya dilihat secara dasar sahaja. Bagaimana pihak pengurusan lebuhraya akan menyelenggara kawasan sepanjang utara ke selatan, dan semua lebuhraya tambahan diseluruh negara jika sudah tidak lagi mengutip tol?
Katalah kerajaan akan menanggung kos ini. Baik..saya setuju.
Masalahnya, persoalan lain pula yang timbul...mana nak campak semua pekerja dalam sektor ini. Tukang kutip duit tol, tukang bagi tiket, orang jaga maintainance, orang jaga operasi, orang itu dan ini yang jumlah pekerjanya berjumlah ribuan tu, apa nak jadi? Apa jaminan kerjaya mereka..dan andai kata mereka ni dikekalkan dalam bekerja, tapi jika dah tol dihapuskan, dari mana gaji mereka ini nak dibayar?
So, sejujurnya, cadangan yang menjurus kepada penghapusan tidak meyakinkan saya. Kalau kata nak KURANGkan, mungkin RASIONAL, kerana syarikat konsesi seperti PLUS sudah mendapat keuntungan berganda dari kos pembinaannya. Dan apa yang diperlukan hanyalah nilai yang mencukupi untuk membuat keuntungan sedikit selepas ditolak kos operasi.
Kesimpulan--undi tidak condong kepada saranan ini. Lebih banyak tidak rasional berbanding rasional..hehehe
KEDUA
"anak muda yang belajar,PTPTN DIMANSUHKAN xpayah bayar n dikira Biasiswa?"
HA!!!! Ini benda yang paling saya suka. Hapuskan saja, dan selepas ini berikan pinjaman yang berstatus biasiswa. Kalau tak rasional cadangan ini, apa kata, mereka yang mendapat keputusan cemerlang, pinjamannya dijadikan biasiswa (tak pasti sudah diamalkan atau tak).
Ini sekaligus akan menggalakkan lebih ramai pelajar mahasiswa, dan mahsiswi menjadi cemerlang.
Kadar pinjaman juga perlu dijadikan fleksible dalam membuat bayaran balik.
Ini, orang nak bayar balik, telefon berjuta kali ke pejabat tak pernah nak berangkat. Kalau berangkat pun, entah tahun bila dapat maklumbalas. So, PTPTN bukan hanya perlu mencari mekanisme memudahkan pinjaman, tetapi juga memudahkan urusan pembayaran balik.
Kesimpulan--sure my vote goes to PR for this idea.
KETIGA
No comments:
Post a Comment