Translate

Total Pageviews

Wednesday, January 26, 2011

SINGGAH DI KOTA KL

Semalam, tanggal 26 Januari..aku melangkahkan kaki menekan pedel minyak Proton Sagaku memecut ke kota Kuala lumpur seawal jam 5 pagi.

Tujuannya-mahu melunaskan beberapa perkara berbaki dengan pengurusan Bernama TV Kuala Lumpur dengan Pejabatku di Pulau Pinang.

Turut sama dengan aku jurukamera aku, Izuwan, dan saudari Nini, stringer Metro yang ada temuduga di KL.

Kami sampai seawal jam 9 pagi di KL. Nini kami tinggalkan di Masjid Negara.

Aku dan Izuwan kemudian melangkahkan kaki ke BTV. Aku disambut dengan cukup mesra oleh kalangan kawan-kawanku disana. rasa rindu di hati sedikit terubat dengan kehadiran kesemua mereka yang menyambut aku dengan keterujaan, senyuman yang besar dan pelukan.

Bahagia rasanya bila dihargai sedemikian rupa.

Dan yang penting, perkara yang dilunaskan termasu, mengambil keperluan BTV Pulau Pinang yang HQ 'terhutang'.

Selesai. Aku lari pula ke Kolej Univeristi Islam Antarabangsa Selangor (KUIS). Aku dijemput menjadi panel dalam diskusi Kewartawan Siaran. Aku ditanya beberapa soalan yang berteraskan kepada pengalaman kerja aku sebagai wartawan penyiaran.

En Daly Daud, bekas pensyarah aku yang merupakan ketua bidang bagi pengajian komunikasi di KUIS khabarnya telah mencadangkaan nama aku. Bila aku tanya kembali, kenapa aku dipilih berbanding wartawan lebih senior yang mungkin pengalamannya jauh lebih bernilai, ini jawapan En Daly:

"Saya dah dua kali jemput wartawan senior. Kali ini kami memerlukan pandangan dari kalangan wartawan yang baru menceburi bidang ini, supaya mahasiswa-mahasiswi disini boleh digalakkan untuk terus mengejar cita-cita kerah kerjaya kewartawan siaran."

Ok, baru saya faham! Turut bersama menyambut aku adalah Puan Rahmahtunnisah dan En Rie. Dua orang pensyarah aku yang turut berkhidmat di Kuis sebagai tenaga pengajar bidang pengajian yang sama,

Siri diskusi berjalan lancaar dengan turut disertai senior aku di MIIM, Sanggam!

Aku kongsi pengalaman mana yang ada. Tapi satu saja, program bermula sedikit lewat dari yang dijangka, dan sekaligus mengurangkan masa aku untuk bertemu rakan.

Untuk menurut janji yang dibuat, aku pulang ke BTV dan mengajak geng-geng 'Karat Club' untuk sama-sama menjamu selera di Pecel! Nyum..

"Pecel ayam favorite jadi pilihan"

Tetapi waktu sudah menjengah senja. Aku mahu melawat Imran Imtiyaz! Sebut saja niat itu, aku disuruh jangan oleh Kak Effa!

"Tapi kenapa??" 

"Tak elok melawat budak-budak lepas senja. nanti salah masa, dia akan meragam..paham-pahamlah kenapa. JANGAN! lawat lain kali..pi siang"

"Tapi aku rindu dia kak"

"Jangan, kang jadi apa-apa, hang jugak yang menyesal. Dengar cakap aku..aku dah pernah terkena. Jangan.."

-alamak, Mak Hayam warning lah...so, demi untuk kebaikkan bersama, aku pun hantar lah ssms dengan penuh kesedihan kepada Abby.

"Ibu, Uncle mungkin tak dapat join.Ada hal (which is i was asked not to). Kena Balik (jam dah hampir pukul 8).Kirim salam cium sayang kat Iyaz. Im gonna miss him. :("

And yes Iyaz..Uncle miss u..:(


So, aku pun melaksanakanlah perkara teraksir berada di KL.

Aku singgah di rumah lamaku, ambil Kipas dan dapur gas portable aku yang tertinggal disana, dan menyerahkan kunci rumah yang lupa aku tinggalkan sebelum aku balik dulu.

Habis cerita, aku ke Pasar Seni..ambil Nini dan balik. Izuwan drive.

Lupa!

"Izuwan disaman sebab memandu laju"

Had laju--110km/j, kelajuan pemanduan-125km/j

First saman membabitkan kereta aku (nasib bukan aku yang disaman).

Dan kami tiba jam 2 pagi di Parit Buntar. And I Miss KL sudah! hurm.....

No comments: